Empirical
·
Sains
itu sekadar empirical?
·
Empirical?
Yang hanya dapat dirasai, dilihat, dikaji, diukur, tapi, bagaimana seandainya
yang diukur itu dan dikaji itu, bukanlah sifatnya yang sebenar?
·
Manusia
memberi sifat sesuatu benda berdasarkan empirical, adakah sifat itu adalah
sifat yang sebenarnya?
·
Apa
tiu sifat?
·
Pada
pendapat saya, sifat itu adalah ciri-ciri yang diberikan oleh manusia sama ada
ciri-ciri itu ada pada benda atau tidak, sifat yang digunakan oleh manusia
untuk mengenal sesuatu benda.
·
Sifat
yang boleh dilihat (emprical) dan dikaji pergerakannya, ataupun dikaji
hubungannya dengan space, time, motion.
·
Tapi,apa
akan terjadi andai kata sifat itu tidak bisa menjelaskan tabiat sebenar sesuatu
itu?
·
Sains
itu kan sekadar empirical, maknanya ada benda yang sains tidak akan dapat
terangkan.
·
Oleh
itu, andai kata sains itu dibebaskan daripada metafizik atau falsafah, maknanya
sains itu hanya mampu untuk melahirkan material tapi tidak mampu untuk membantu
menerangkan realiti dunia.
·
Bagaimana
sains nak membantu menerangkan realiti dunia, andai kata sains memang dilayan
untuk tidak membantu falsafah atau metafizk?
·
Sains
dah dipisahkan dengan falsafah dan metafizik, akhirnya sains itu sekadar alat
untuk menghasilkan material yang dianggap boleh memajukan manusia.
·
Bagaimana
alat boleh memajukan manusia, andai kata alat itu pun telah digunakan untuk
menghancurkan manusia?
·
Andai
kata sains itu sekadar alat, alat yang dianggap boleh memajukan manusia, maka silap,
kerna alat itu perlu bantuan wahyu agar alat itu tidak merosakkan manusia.
·
Tapi,ada
pula anggap sains itu bebas wahyu.
·
Apa
maksud mereka?
·
Adakah
sains itu bebas nilai?
·
Adakah
sains itu tidak digunakan untuk menghasilan worldview?
·
Adakah
sains itu tidak digunakan untuk menolak wordview?
·
Adakah
sains itu boleh menjawap persoalan falsafah?
·
Akhirnya
mereka hanya mampu untuk bina fahaman
‘just shut up and calculate’.
·
Sains
itu sekadar empirical, maknanya sains perlu bantuan metafizik agar sains itu
boleh membantu manusia menyentuh hatinya, bukan menyentuh egonya.
·
Seandainya
sains itu sekadar disempitkan berseorangan tanpa bantuan metafizik atau
falsafah yang betul, maka mereka itu mahu semua yang ada di dunia ini
disainskan.
·
Akhirnya
sains itu menjadi ilmu yang tertinggi sekali (dianggap ilmu yang tertinggi sekali)
·
Manusia
akhirnya dipengaruhi dengan ‘keindahan’ sains, dianggapnya sains itu tanpa
bantuan metafizik dan falsafah, boleh menerangkan alam dunia ini.
·
Tapi,
bukankah ada benda yang sains tidak akan jumpa jawapannya untuk selama-lamanya?
·
Andai
kata sains itu sekadar empirikal (walaupun makna sebenar sains itu memang atas
dasar empirical), maka sains itu akan menghilangkan unsur-unsur rohani yang ada
pada alam, kerna bagi sains, unsur-unsur rohani itu bukan sains.
·
Mereka
yang taksub dengan sains, akan mengatakan bahawa unsur rohani itu tidak wujud
kerna tidak bisa diukur, dilihat oleh pancaindera, berlakunya sekularism.
·
Kenapa
lah aku fikir semua ni, kacau minda aku untuk belajar.
·
Tapi,
apa lagi yang perlu aku rajin andai kata belajar pun malas?
·
Kah kah
kah .
Ulasan
Catat Ulasan