Tulisan jahil aku


·         Islamkan ilmu.
·         Kenapa nak Islamkan ilmu?
·         Sebab ilmu sekarang ini ke arah melahirkan SEMATA-MATA pekerja, atau sekadar manusia materialistic.
·         Dan, ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah terpisah.
·         Sebab kenapa rasa pisah?
·         Kau tidak tahu bagaimana gunakan wahyu sebagai sumber ilmu kifayah.
·         Dan kifayah sekarang tidak ditafsir untuk menunjukkan bahawa Pencipta itu ada/wujud.
·         juga, kifayah sekarang sains terutamanya, malas ditafsir untuk ‘melihat’ kebenaran, kerna sains sekadar ditafsir untuk aplikasi sahaja, untuk hasil material sahaja.
·         Islamkan ilmu itu ada?
·         Islamkan ilmu sains itu ada?
·         Apa itu sains?
·         Sains sebagai idea, atau sains sebagai research atau sains sebagai application.
·         Bagi aku, islamkan sains ke arah idea lebih nampak jelasnya, dari islamkan ilmu untuk ilmu sains research dan applikasi, kerna aplikasi dan research tidak mempersoalkan the nature of scientific theory.
·         Tapi, ada yang menolak islamkan ilmu.
·         mungkin kerna mereka ke arah makna sains hanya sebagai research atau applikasi sahaja.
·         dan mungkin mereka fobia dengan Islam, walaupun mereka sendiri itu islam.
·         atau mungkin mereka tidak mengusai falsafah sains islam.
·         sains islam itu ada empirical dan ada falsafah.
·         hanya empirical sahaja dikaji tapi falsafah sains tidak dikaji kerna mengikut tafsiran moden, sains itu hanya just shut up and calculate. Falsafah dan sains itu tiada hubungan, hinggakan sains tidak lagi digunakan untuk “melihat” kebenaran.
·         Mungkin ada yang melayan falsafah dan sains, tapi mereka layan bad philosophy, akhirnya mereka bukan hendak “melihat” kebenaran, tapi gunakan sains untuk menolak kebenaran.
·         falsafah sains mereka hanyalah empirical.. sesuatu itu wujud apabila boleh dikaji dengan mata sahaja, hinggalah mereka ini menolak kewujudan Pencipta.
·         Dan akhirnya apabila falsafah “empirical sahaja” ini tersebar ke dalam masyarakat islam, maka umat islam hanya mampu untuk terima sains sebagai empirical dan agama pula hanya sebagai ibadat sahaja.
·         Dan makna sains itu hanya empirical sahaja, semua ilmu hanya melalui empirical sahaja, hinggalah umat islam terpengaruh dengan makna sains ini dan umat islam akhirnya tidak tahu apa sebenarnya hubungan al-Quran dengan alam ini.
·         Dan sains itu dianggap untuk hasilkan material sahaja.
·         Dan apabila hati si pengkaji kosong, maka dia mencari kebenaran melalui sains, tapi masalahnya, mereka ini tidak mahu menerima adanya Pencipta, mereka hanya mampu layan sains sebagai material sahaja, tanpa boleh membantu mereka mencari atau ‘melihat’ kebenaran.
·         Bagaimana sains boleh membantu manusia ‘melihat’ kebenaran?
·         Bagaimana sains boleh membantu manusia ‘mencari kebenaran”?
·         Dan apa hubungan al-Quran dan alam ini?
·         Seandainya sains itu sekadar empirical, adakah mereka tidak akan bertemu dengan kebenaran ketika mereka mengkaji alam ini?
·         Atau sains itu dilayan hanya untuk material sahaja?
·         Ateis gunakan sains untuk membuktikan bahawa padangan alam mereka benar….
·         bagaimana pula dengan umat islam ?
·         Adakah umat islam boleh gunakan sains untuk membuktikan kebenaran pandangan alam mereka?
·         Atau tidak boleh, kerna sains itu hanyalah alat semata-mata…?
·         Tapi, bukankah sains itu adalah mengkaji alam ini? So, adakah dengan mengkaji alam ini, seseorang itu tidak boleh ‘melihat’ kebenaran? Atau, untuk ‘melihat’ kebenaran, seseorang itu perlu faham agama dulu sedalamnya?
·         Tapi, bagaimana dengan mereka yang tidak beragama, tapi gunakan sains untuk mencari kebenaran…? Mereka ini bukannya menjadikan sains itu agama, tapi gunakan sains itu untuk mencari sesuatu yang boleh menyentuh hatinya yang telah lama kosong?
·         Adakah mereka tidak akan sampai kepada kebenaran itu?
·         Sampai, kerna ada manusia yang mengkaji alam, dan akhirnya mengatakan bahawa Pencipta itu wujud.
·         Tetapi, kenapa ada yang kaji alam tapi akhinrya mengatakan bahawa Pencipta itu tidak wujud?
·         tapi, aku ke arah mengkaji alam untuk ‘melihat’ kebenaran agar iman aku bertambah.
·         Dan maksud ‘melihat’ ini jangan disalahfahamkan maknanya.
·         Mereka yang mengkaji alam dan mengatakan bahawa Pencipta itu tidak wujud … mungkin mereka tidak berniat untuk mencari kebenaran, tapi mereka ini memeluk agama sains, dan bukan gunakan sains itu untuk membantu hati mereka untuk mencapai kegembiraan yang sebenarnya…
·         Atau mereka ini hanya anggap sains itu hanyalah material sahaja…..?
·         Tapi, bukankah kaji alam ini boleh ‘melihat’ kebenaran? Atau semua itu berdasarkan niat? Tapi, adakalanya niat yang salah boleh merubah niatnya hinggakan dia diberi hidayah.
·         Aku rasa perlu ubah makna sains moden ini agar tujuan menuntut ilmu bukan hanya semata-mata untuk materialistic sahaja, hinggakan sains itu hanyalah ilmu untuk menambah ego atau menambah nilai duit.
·         sains itu adalah kaji alam,, tapi kenapa kaji alam tetapi tidak dapat ‘melihat’ kebenaran agar keimanan bertambah, atau sebenarnya kaji alam ini tidak akan membawa kepada kebenaran?
·         Mustahil, kerna bukankah alam ini ada pengajarannya…

·         So, apa pengajarannya? Adakah sekadar material sahaja? Atau boleh ke arah spiritual?

Ulasan

Catatan Popular