Sains sebagai Idea
(sekadar pendapat, dan mungkin ada kelemahan di sana sini)
Kenapa sains (sains
moden) nak digunakan mencari kebenaran, sedangkan sains itu sepertinya tidak ke
arah kebenaran, kerna sains itu seperti infiniti, tiada kesudahannya, adakah
pencarian itu akan tiada kesudahannya, dan sekiranya ada pun, itu kerna, mereka
melihat agama, bukan sains... Mungkin sains boleh membantu melihat kebenaran,
tapi, kebenaran itu sekadar dilihat, dan akhirnya dia perlu mempelajari ilmu
agama, agar hatinya disentuh oleh kebenaran.
Sains itu sekadar alat
untuk membantu manusia, dan bukan alat untuk mencari kebenaran, kerna kebenaran
telah ada diwahyukan, sains sekadar ingin melihat kebenaran, kerna hati telah
disentuh oleh kebenaran. Ada juga yang sebaliknya, mereka mencari kebenaran
menggunakan sains, tapi, bukan semua ke arah itu, kerna, mereka hanya mahu
menerima sains, tidak mahu menerima agama. Mereka hanya mahu berimankan
sains tanpa perlu bantuan agama, akhirnya infiniti pencariaan mereka. Mereka
boleh berjaya dalam sains, tapi, adakah mereka jumpa kebahagian sebenar, atau
sekadar kebahagian ilusi hasil jumpaan sains sebagai idea.
Sains lebih baik ke arah
alat, kerna alat boleh membantu manusia, dan sains ke arah idea, boleh membawa
kepada infiniti, kerna tiada bantuan wahyu untuk menerangkan sains sebagai
idea, tiada falsafah, tiada metodologi dalam sains sebagai idea, kerna metodologi
wahyu, mereka tidak bisa menerima, malahan tidak saintifik mereka katakan.
Adakah kerna falsafah sains Popper?
Sains sebagai idea perlu
dibantu agar sains itu tidak ke arah sia-sia, yang hanya dikelirukan dengan
ilmu yang bersifat dugaan semata-mata, ilmu yang menetap tidak dijumpa oleh
mereka.
Maka perlunya, membuat
metodologi dan falsafah yang sesuai dengan wahyu, agar, pencarian sains sebagai
idea, tidak menjadi sia-sia belaka. Di sinilah perlunya diubah falsafah agar
penuntut sains yang meminati sains sebagai idea dapat dibantu dan dapat
meletakkan mereka dalam kerangka falsafah sains Islam yang telah ada dan
ditinggalkan oleh Ilmuwan Islam dahulu.
Mungkin, jarang ada
peminat sains ke arah idea, kerna sains mereka minat ke arah alat, ke arah
hasil material untuk membantu dan memudahkan manusia berurusan di dunia.
Seandainya ada yang minat ke arah sains sebagai idea, maka dia perlu ada
falsafah agar usahanya tidak seperti ahli sains Barat (sains sebagai idea),
yang hanya seperti mencari sesuatu dalam kegelapan tanpa bantuan cahaya, dan
lebih malang lagi mereka bangga dengan pencarian itu. Lebih teruk lagi, kerna
sains sebagai idea ini mereka telah tafsir, dan menyerang agama. Mereka tidak
tahu bahawa sains itu tidak bebas nilai, masing-masing, apabila mentafsir
sains, maka akan disesuaikan sains itu, akan disesuaikan hasil sains itu, agar,
hasil sains itu sesuai dengan pandangannya mengenai alam ini. Mereka tidak
tahu, mencari jawapan untuk hakikat seperti hakikat masa (apa sebenarnya masa),
kosong (apa sebenarnya kosong), hanyalah sia-sia apabila semua itu bakal
ditafsir gaya sekular.
Mungkin pencarian itu
mendatangkan hasil, tapi akhirnya tafsiran itu pula menyeleweng. Tidak ke arah
yang menyentuh kalbu, sekadar sentuhan ego dan kebanggaan yang dianggapnya
seperti kebahagian yang sebenarnya. Mungkin sains itu memberi alat untuk
memudahkan manusia, tapi, mereka yang berminat ke arah sains sebagai idea,
memilih untuk meminati menafsir sains, dengan harapan, mereka boleh menjawab
persoalan asas ( fundamental question of human being) hidup manusia, akhirnya,
mereka sekadar tafsir yang tiada kesudahannya, kerna ilmu itu sekadar
berpusing-pusing tanpa arah yang boleh memberi petunjuk kepada pencarian
mereka.
Dan, cara ini diikuti
oleh ilmuwan Islam, kerna mereka nak mencari juga apa yang dicari oleh Barat. Mereka
tafsir sains, yang hanya mereka katakan perlu saintifik dengan tidak memasukkan
petunjuk wahyu dalam tafsiran sains itu, kerna Islam adalah agama sahaja,
bukannya pandangan alam, yang boleh mentafsir sains dengan cara yang bukan
secular. Akhirnya, sains yang mereka
faham juga tidak bisa masuk ke kalbu, kerna sains itu tidak boleh menunjukkan
erti sebenar ilmu.
Sains itu sekadar alat
untuk bergembira (sains sebagai idea) agar ada alat yang boleh digunakan
apabila berbincang dengan saintis ateis. Akhirnya, ateis menganggap sains itu
bebas nilai, kerna sains yang difahami mereka, sama dengan sains yang difahami
oleh orang yang beragama. Mereka akhirnya mempersoalkan, apa beza sains yang
saya faham, dan sains yang difahami oleh mereka yang bukan ateis?
Mereka tidak tahu, bahawa
tafsirannya yang lain, dan tujuannya lah yang lain. Mungkin juga metodologinya
lain, di mana mungkin ada ilmuwan yang menggunakan metafizik untuk membantunya
memahami dunia, dan dengan bantuan metafizik itu, ilmuwan itu bisa membuat
teori baru, yang boleh dimatematikkan, tetapi, idea itu tidak lari daripada
idea metafizik. Tetapi, idea metafizik itu dibuangnya (mungkin dia sendiri
membuangnya, atau ilmuwan lain), kerna metafizik tidak bisa dalam erti
empirical sains. Akhirnya, ditafsir nya hasil sains itu menggunakan nilai yang
ada di dalam hatinya, nilai yang berimankan sains empirical. Dan, metafizik itu
dibuangnya jauh-jauh.
Dan, ilmuwan lain akan
katakan bahawa metafizik itu tidak bisa membantu dalam pengkajian. Akhirnya,
metafizik dibuang daripada erti sains idea, kerna mereka mahu, sains sebagai
idea itu ditafsir secara objektif tanpa bantuan pandangan alam mengenai
metafizik. Tapi, secara tidak sedar, mereka tafsir sains itu menggunakan nilai
ateis.
Mungkin, ada yang tidak
meminati sains sebagai idea, akhirnya dia hanya ke arah sains sebagai research
(sains sebagai kajian/pengkajian). Tapi, perlu diingat, kerna, mereka yang
meminati sains sebagai kajian dan juga sains sebagai alat, tidak meminati
falsafah sains, tidak meminati berbincang mengenai kelemahan sains, metodologi
sains, objektif atau subjektif sains, mengenai hasil tafsiran kajian mereka, di
mana tafsiran itu dipengaruhi oleh unsur nilai yang ada di sanubari
masing-masing, yang berbeza pandangan alam, kebijaksanna, kefahaman sumber ilmu.
Akhirnya sumbangan mereka di dalam sains hanyalah berbentuk kajian. Sumbangan
mereka itu, baik kepada komuniti sains, tapi, cara mereka, faham mereka, sains
mereka akan ditafsir oleh ilmuwan lain, dan hasil tafsiran itu akan digunakan
untuk dijawab oleh ilmuwan lain ketika mereka menjawab bahawa sains itu adalah
bebas nilai, kerna, mereka anggap sains yang difahami oleh sains yang beragama
itu, sama dengan sains yang difahami oleh ahli sains yang ateis. Sedangkan yang
sama hanyalah faham mereka dalam erti sains sebagai pengkajian, bukannya sains
sebagai idea.
Adakah ini menunjukkan
bahawa sains itu tidak perlu ditafsir, tidak perlu difalsafahkan kerna hanya
membawa kepada kekeliruan sahaja? Ya, sains itu tidak perlu ditafsir, kerna,
tafsiran hanya membawa kepada perbezaan yang ketara, kerna tafsiran itu
dipengeruhi oleh nilai masing-masing. Tapi, bagaimana sekiranya sains itu juga
hendak ditafsirnya, dengan alasan ingin melihat kebenaran atau ingin mencari
kebenaran? Pada pendapat saya, perkara itu boleh, tapi, apa sumber tafsiran
itu? Dan adakah tafsiran itu dilimitkan dalam erti sains empirical semata-mata?
Adakah tafsiran itu boleh membawa kebenaran atau hanya menolak kebenaran? Dan
adakah benar sains itu boleh membawa kebenaran, sedangkan, ramai yang tafsir
sains akhirnya, tafsiran itu tersimpang jauh, dan hanya membawa bibit
kekeliruan kepada si penafsirnya, dan bibit kekeliruan itu disebarkan dan
diminati oleh ilmuwan lain pula, dan cara itu tersebar meluas, dan akhinya
sains itu menjadi sia-sia. Sebab itu, ada golongan yang hanya memandang sains
sebagai kajian dan teknologi/aplikasi sains, tanpa perlu menyibukkan diri dalam
penafsiran sains, kerna mereka tidak perlu menafsir sains, kerna mereka sudah
ada pegangan ruhani.
Mereka seperti ini,
kebanyakan melihat sains sebagai alat, tanpa perlu sains itu menyedarinya akan
kegunaan pandangan alam sebagai sumber ilmu, kerna sains sebagai alat tidak
perlu bantuan wahyu untuk menghasilkan alat untuk memajukan manusia (yang hanya
adalah adab dan etika kepada alam). Tetapi, perlu diingat, cara mereka akan
digunakan sebagai hujah untuk menjawab bahawa sains itu adalah bebas nilai, dan
tidak memerlukan agama. Dan seperti diterangkan di atas, mereka telah samakan
sains sebagai idea dan sains sabagai alat.
Sains sebagai idea boleh
mendatangkan perkara sia-sia, apabila ditafsirnya sains itu ke arah kebatilan.
Dan tafsiran itu juga boleh salah, kerna kefahaman manusia lain walaupun sama
pandangan alamnya, kerna kebijaksanaan dan kefahamannya mengenai sumber ilmu
sebenar lain dengan manusia lain. Dan, pandangan alam seseorang boleh juga
membantu memajukan sains, kerna mempunyai sumber, yang boleh terhasil daripada
fahaman mereka terhadap sumber, dan hasil sains itu yang didapati dari kefahaman
itu boleh ‘difizikkan’ dan ‘dimatematikkan’, tapi, ‘difizikkan’dan
‘dimatematikkan’ juga mempunyai limit, apalagi fizik itu sekadar empirical
sahaja.
Hasil sains ke arah alat
dan kajian sama, tapi, tafsiran lain. Dan:
Adakah sains itu perlu
ditafsir? Atau sains itu sekadar hanya alat untuk membantu manusia? Tapi,
bagaimana sains sebagai idea? Adakah sains sebagai idea itu perlu ditafsirkan
berdasarkan pandangan alam seseorang, kerna sains sebagai idea dianggap sekadar
empirical yang objektif bebas daripada unsur-unsur nilai. Tapi, tafsiran yang
mereka buat, telah mereka tunjukkan penipuan mereka, kerna tafsiran itu, penuh
dengan nilai fahaman alam mereka. Tafsiran mereka, mereka gunakan pandangan
alam orang yang tidak beragama, yang akhirnya membawa kepada tafsiran faham
alam yang palsu.
Di sinilah masuknya ilmu
hikmah dalam memahami batasan ilmu sains sebagai idea.
……
Adakah sains sebagai idea itu perlu ditafsir, dengan
fahaman objektif… Mungkin mereka nak pisahkan psikologi daripada sains, agar
sains dianggap bebas nilai. Akhirnya mereka sendiri tunjukkan nilai mereka,
faham ilmu, faham alam, faham metafizik, faham psikologi mereka. Mereka hanya
penipu diri mereka, apabila mereka katakan sains itu bersifat neutral, kerna
mereka lihat sains sebagai pengkajian, bukan sains sebagi idea. Mereka lihat
sains Abdus Salam, sama dengan kajian sains Steven Weinberg, tapi, bagaimana
tafsiran sains mereka (Abdus Salam dan Steven Weinberg)? Bagaimana tafsiran
sains sebagai idea mereka? Adakah juga sama? Atau sama kerna masing-masing
hanya melihat kepentingan sains sebaga kajian dan alat sahaja tanpa memikirkan
sains sebagai idea, atau kerna, sains sebagai idea itu, hanya merosakkan kajian
sains sahaja, kerna dianggap tidak mendatangkan apa-apa?
Memang benarnya apa yang
dikatakan Prof al-Attas, bahawa sains itu hanyalah alat bukan penilai
kehidupan. Apabila dijadikan penilai kehidupan, maka ilmu itu bertukar menjadi
sihir, yang hanya memberi kekeliruan yang tiada penghujungnya. Dan sains
sebagai idea itu, perlu ditafsir, guna ilmu yang lebih tinggi daripada sains,
dan mungkin juga, hasil tafsiran sains itu, akan ditolak oleh ilmuwan ateis,
kerna dianggap tidak saintifik, tidak sesuai dengan falsafah sains Popper.
Tapi, apa itu falsafah sains Popper?
Ulasan
Catat Ulasan