Habromania Yang Membunuh



           Pernah di suatu ketika dahulu, para pejuang ekstremis anarki di alam sains coba mahu hapuskan alam sastera puisi. Ramai insan yang tergadai nyawanya, tergadai seni sasteranya. Namun, sejarah itu telah disembunyikan atas nasihat para ilmuwan ketika itu, mungkin kerna ia tersangat sensitif perihalnya.
Begini ceritanya.

            Setelah berkurun-kurun lamanya, makhluk di alam sastera puisi hidup aman damai. Walau dunianya tidak sekaya dunia sains, tapi bagi penghuni alam itu; sentiasa menari sirna ke alam emosi dan perasaan sambil menghayati puisi adalah- lagi indah berbanding terlalu mengejar kemajuan teknologi material. Bagi para jiwa pemuisi, alam immaterial puisi itu lagi suci, lagi sakral berbanding alam empirikal pujaan ahli sains.
            Tapi, sejak beberapa dekad, ia telah berubah, para pejuang di alam sains mahu hapuskan peranan alam sastera dalam alam cakerawala. Mereka menganggap alam sastera puisi sekadar alam yang kosong, tiada sumbangan material, hanya hasilkan puisi yang melayan emosi sunyi, sepi, pilu, lara, kelam, gelap, sedih, cinta, rohani. Puisi romantika, confessional poetry, puisi sufistik mistik dan pelbagai genre puisi lagi semuanya adalah sia-sia belaka, hanya melambatkan proses kemajuan tamadun manusia, anggap mereka.
            Para pejuang sains telah mengadakan rusuhan terhebat dalam sejarah manusia di alam multiverse ini. Harapan mereka agar para pemimpinnya memberi ubat anti-sastera kepada para jiwa yang ada dalam pelbagai alam ini, biar saja ketidakseimbangan biochemical dan neurotransmitter bisa diseimbangkan saja melalui ubat-ubat kimia sahaja, tidak perlu lagi para jiwa mendakap seni sastera sebagai cara menghilangkan dan melupakan kekecewaan dan kekosongan hidup.
            Mereka lakukan rusuhan siang dan malam, tanpa tolak ansur, tanpa mendengar pendapat ahli sastera. Ramai pemuisi mati hanya kerna mereka mahu berbincang aman. Ada pemuisi dipaksa menelan ubat anti-depresi, agar sang pemuisi itu tidak lagi mencari seni dan sastera sebagai penawar kepada psikologi hitamnya. Ada pemuisi pula, yang sanggup membunuh dirinya sendiri, kerna tidak mahu melupakan apa itu erti keindahan seni sastera puisi. Ada pemuisi pula yang hanya diam memerhati dari jauh, umpama mereka itu sepertinya tidak kisah akan segalanya yang berlaku di alam empirikal. Tapi lebih ramai pemuisi lari kerna tidak terdaya melawan logika para ekstremis sains.
            Pelbagai slogan berunsur kebencian telah dihamburkan oleh perusuh-perusuh anti-sastera.
            “Kerna sastera, jiwa kita mati! Kerna metafora sastera, pelbagai puisi syahdu telah membunuh para jiwa yang kekosongan! Kerna seni sastera, bunga-bunga menjadi simbolik pelbagai duka derita! Kerna puisi sepi, sang bulan menjadi peneman para pujangga kesepian!” kata-kata yang masih terngiang-ngiang dalam alam radio.
            “Andai itulah yang menghantui, mengapa tidak saja kita hapuskan sastera dari dunia ini!? Biar ia lesap, meninggalkan evolusi manusia! Jangan lagi ia mendakap para jiwa yang kekelaman akibat ditikam oleh pisau tragedi. Lesapkan ia saja, biar seni dan sastera tidak lagi wujud sebagai catharsis untuk pelbagai duka realiti!” kata salah seorang perusuh.
            “Coba dikau lihat itu, kata-kata yang terhambur dalam ruang imaginarinya, ia kata-kata dusta. Ia sekadar puisi yang disimbolkan sebagai kekalahan dirinya melawan kesedihan dunianya. Kata-kata itu dia coba pula material-kan atas kanvas putih suci. Harapannya adalah agar kata-kata itu bisa membunuh jiwa para pencandu puisi. Tipikal para kecundang adalah- hanya tahu mencari seni sastera untuk lupa sementara perit sebuah kehidupan.”
            “Wahai para pejuang semua, jangan sesekali kalian ditipu oleh puisi romantika syahdu itu! Jangan kalian coba beri jiwa kalian kepada puisi yang ditulis oleh pemuisi unrequited cinta itu! Jangan sesekali puisi bisa memberi kalian emosi dan perasaan. Jangan sesekali ia meresonansikan kesedihan kalian terhadap cinta! Kalian harus lawan ia, kerna emosi cinta adalah sia-sia! Ia sampah!!! Wahai para satria sekalian, sedarlah bahwa emosi dan perasaan itu adalah musuh utama terhadap kemajuan tamadun manusia."
            “Aku benci sastera! Sangatku benci akan ia! Andai saja ia itu ada geometrinya, ingin ku pecah-pecahkan ia, biar menjadi satu dimensi saja! Atau biar saja ku pupuskan ia dari fabrik alam semesta ini. Jangan lagi ia coba merasuk jiwa-jiwa yang kesedihan," kata keramat yang menghantui peminat puisi.
            “Mari kita hancurkan dunia seni puisi!!! Para pemerintah harus mewajibkan agar para homo sapiens- supaya setiap gene harus diedit agar code yang membawa unsur sastera diasingkan dari DNA manusia buat selama-lamanya,” kata pejuang kepada semua penduduk pelbagai galaksi.
            “Kita harus kuburkan puisi! Jangan lagi ia coba menusuk hati! Jangan lagi ia coba mengeluarkan air mata kita!!! Jangan lagi kata-kata puisi bebas terbang di angkasa sini!” teriaknya lagi, marah-semarahnya kepada alam kesenian.
            “Lihat kata-kata pemuisi wanita itu, ia coba ber-material, coba wujud ke alam empirikal. Kata-katanya coba mendakap para jiwa yang mati, mahu rangkul jasad yang kelelahan, agar ia bisa meresap masuk ke alam kalbu. Hati-hati wahai pejuang sekalian. Jangan sesekali kata-kata itu memerangkap kalbumu,” nasihat jiwa anarki.
            “Akan aku coba lawan ia, dengan pelbagai muslihat logik bermatematika. Pada pendapatku, senjata terbaik, menghapuskan seni sastera, adalah dengan meggunakan senjata yang dibaluti ilmu sains dan logika. Pedang yang dihiasi puisi tak akan sesekali pernah bisa melawan pedang yang dihiasi sains,” kata hulubalang sains itu.
            “Akan aku lawan ia, biar objektif sains melawan subjektif seni sastera. Hidup ini, sebagai homo sapiens, tidak memerlukan subjektif, emosi, perasaan, mahupun roh- consciousness, kerna semua itu tidak berguna. Semuanya sampah belaka, hanya menganggu perkembangan teknologi, sains, ekonomi dan politik,” kata pejuang anti-sastera.
            “Andai sains mampu terangkan alam tanpa perlu penggunaan kata-kata divine dan mampu hasilkan teknologi terhebat, mengapa manusia perlukan puisi untuk maju? Andai sebab dan akibat bisa diterangkan dalam pergerakan material semata-mata tanpa perlu penerangan sebab dan akibat dari divine, mengapa kita perlukan emosi, perasaan, subjective experience untuk menerangkan perihal consciousness manusia? Kita tak perlukan semua itu, kerna semua yang terjadi di dunia ini bisa diterangkan melalui scientific theory semata-mata. Kerna itu, nyahlah dari dunia ini, wahai para kecundang yang bodoh sains!!!" para agnostic materialist anarki berlogika memuja dewa rasio dan merendahkan-mengsampahkan-membangkaikan dewi emosi.
            Beberapa tahun kemudiannya, ramai pemuisi mula hilangkan wujudnya di alam empirikal ini, kerna mereka tidak terdaya lagi melawan dewa rasio yang dipuja oleh ahli sains. Ternyata, pejuang sains menang setelah membunuh dewi emosi pujaan ahli sastera. Akhirnya, puisi hilang dari semesta. Tapi sungguh malang, bukan sekadar pujangga puisi hilang, tapi para hukama, gnostic, falsafah, sufi, metafizik, mistik, golongan irfan, teosofi, ishraqi- semuanya menyembunyikan diri- hilang dari pandangan sejagat manusia yang semakin lama telah dibutakan oleh keindahan materi hasil ideologi ekstremis sains.
            Setelah beberapa abad berlalu, sejarah hitam itu mula dibangkitkan kembali oleh para sejarah yang mahu merungkai peperangan yang disembunyikan itu. Walaupun setelah dilakukan pelbagai kajian, menggunakan gabungan-sintesis metodologi saintifik dan kashaf, tapi persoalan utama masih bermain di minda mereka perihal dalang kepada huru-hara tersebut kerna ramai diwaktu huru-hara itu, tidak tahu siapakah mastermind yang sebenarnya di sebalik rusuhan itu. Tiada sesiapa tahu, apa sebab utama ‘mastermind’ itu mahu hapuskan seni sastera dalam alam pelbagai universe ini.
            Sehinggalah datang seseorang yang telah matang kerohaniannya, menceritakan segala-galanya -
            “Pernah dikau dengar kata-kata ini; ‘bahwa di sebalik lelaki yang hebat, ada wanita hebat dibelakangnya’? Maknanya, andai disimetrikan dan dipantulkan kata-kata itu maka bisa menjadi seperti ini; ‘bahwa di sebalik lelaki yang hancur, ada wanita penyebab kehancurannya’.”
            Lelaki tua itu kemudiannya memberi sampul surat kepada ahli sejarah yang telah bermati-matian mengkaji perihal kejadian itu. Dan tiba-tiba ahli sejarah itu pengsan dan dalam kehilangan kesedarannya mendengar kata-kata ini:
            “Mereka tidak tahu, peperangan itu adalah sebuah art, ia seni terindah. Mereka tidak tahu, peperangan moden itu adalah integrasi falsafah antara sains, seni, rohani pada perspektif manusia.”
            Hasil intuisinya yang matang, ahli sejarah itu tahu siapa yang bermonolog itu. Dia adalah mastermind di sebalik tragedi hitam itu, dia adalah sang prodigi yang menguasai sempurna akan falsafah dan aplikasi tiga-tiga bidang itu [sains, seni dan rohani], dan menggunakan semua itu untuk hancurkan dan pupuskan alam puisi dari semesta buat selama-lamanya.

“Hati-hagi dengan cinta, kerna- sama ada ia mampu memekarkan bunga dunia atau menghancurkan ia menjadi debu.”

TAMAT

EPILOG 1:
Kepada: Putri Dirgahayu
Daripada: Putra Cakerawala
Tanggal: Purnama Galaksi ke-233
Wahai Dinda, puisi ku ini untukmu saja, buat selama-lamanya.
Tahu kamu,
sfera emosi dalam kalbuku ini
telah mula bermateri wujudnya
bila ku baca puisi-puisimu
dalam setiap kesendirianku.
ruang-masa jiwaku ini
geometrinya mula lengkung
kerna asap emosi mula berkumpul
hasil membaca tulisan-tulisanmu.
ternyata, puisimu mencengkam
asapnya membunuh, menikam
ia racun buat emosi, ia toksid.
tapi, tanpa dengar dan hirauku
akan rintihan derita jiwaku,
ku masih lagi terus menghidu
toksid puisi-puisimu itu.
bagiku, 'biar saja jiwa merana
asalku bahagia berkhayal
di alam seni...'
tagihanku terhadap puisimu
beri ku penawar sementara
dari realitiku, dari logikaku
dari kesedaranku.
nikotin hitam berbahaya
yang ada dalam puisimu itu
ia membunuh suara hatiku
malah, ia mahu ganti suara itu.
campuran kimia ekstasi
yang tersembunyi dan tersirat
dalam susunan puisimu itu,
juga mula membunuh logikaku
mahu menghapuskan peranannya.
apa lagi, yang bakal
puisimu lakukan terhadapku?
ia telah ambil zahirku,
batinku, suara hatiku
dengan relaku, tanpa paksamu...
apa lagi yang akan ku berikan
kepadanya?
adakah rasa cinta terhadapmu?
adakah ia mahu hatiku ini
agar mencintai dirimu?
andai itulah
yang seni puisimu mahu
maka...

'aku mencintaimu...'

EPILOG 2
            “Tapi, kau penipu. Wahai cinta mengapa kau menipu? Adakah semua pemuisi seperti itu? Hipokrit, sekadar bijak melukis kata-kata indah atas kanvas angkasa raya memberi geometri kepada graviti, tapi hakikatnya, dikau adalah penipu terhandal dunia, memberi lohong hitam kepada pemuja cinta, yang akhirnya hanya menghadirkan information paradox, memberi kekosongan kepada jiwa yang kesepian, jiwa yang telah lama lemas dalam lautan depresi. Dikau sepatutnya tidak layak wujud atas fabrik spacetime ini. Spesies dikau sepatutnya pupus saja dari dunia ini.”
            “Lihatlah, akan aku hancurkan dunia kau, sang penipu pemuja dewi emosi dan perasaan! Akan aku paksa semua manusia menelan dadah halal, agar tiada sesiapa lagi akan merasai apa itu cinta, apa itu derita cinta. Biar saja, dadah halal itu menjadi penawar dan ubat untuk mengimbangkan segala neurotransmitter yang mengakibatkan manusia merasai cinta dan derita cinta...”, sambungnya lagi, marah.
            "... agar, tidak wujud lagi emosi gelap dalam alam ini. Agar tidak ada lagi bangsa manusia terluka kerna perasaan cinta yang bodoh itu.", kata polymath sains itu yang telah dilukai oleh si pencandu puisi.

EPILOG 3
            “tapi kenapa, aku masih mahu tetap mencintaimu.”

SURAT 2:
Tanggal: Purnama Galaksi ke-303
Puisimu Memenjaraiku
pada suatu hari nanti
eksistensimu hilang tidak dimanifestasi
tapi roh puisimu yang bersembunyi
akan sentiasa menghantuiku lagi.

pada di suatu saat nanti
wujudmu tidak mampu lagi ku cerapi
tapi, nada-nada puisimu memenjarai
walaupun aku mahu bebas berlari.

pada suatu detik nanti
cintamu bakal ditamati oleh durasi
namun, diliku-liku sebuah memoriku ini
masih ku mahu dakap puisimu lagi.

akhirnya, pada suatu hari nanti
undurku diri menerima pahit mimpi
tapi, tetap ku bawa cermin-cermin diri
untuk ku mengelamuni derita ini.

Ulasan

Catatan Popular