Sekadar pendapat
Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha penyayang. Dialah yang memberi ilmu kepada sesiapa yang dipilih-Nya, dan dialah juga memberi hikmah kepada sesiapa juga yang dipilih oleh-Nya. Dia juga memberi cahaya Islam, diturunkan Rasul-Nya untuk mengajak manusia kembali kepada fitrah penciptaan manusia. Dia juga menjaga Islam agar sentiasa suci, agar umat manusia mampu mengenal-Nya, agar umat manusia merasai kegembiraan hakiki.
Tiada tuhan yang
disembah selain Allah,
Allah yang Maha
Besar.
Maha suci
bagi-Nya,
segala pujian bagi
Allah,
dan kami memohon
keampunan kepada-Nya.
Sesunggunya tiada
tuhan yang disembah selain Allah,
Dialah yang Awal,
dan Dialah yang
Akhir,
Dialah yang Zahir,
dan Dialah yang
Batin,
Dia Yang
Menghidupkan,
dan Dia juga Yang
Mematikan.
Dia yang hidup
tanpa mati,
dan segala
kebaikan untuk-Nya,
dan Dia berkuasa
atas segala sesuatu.
Dalam tulisan ini,
hendaklah difikir dengan teliti, kerna mungkin ada kelemahan. Segala kebaikan
datang daripada Allah, dan keburukan datang daripada kelemahan saya sendiri, di
mana kelemahan itu datang daripada dosa-dosa yang telah saya lakukan,
menyebabkan akal dan hati saya tidak terang, menjadi samar dalam menilai, tidak
bercahaya dengan terang, tidak seperti ilmuwan dahulu, yang menguasai
pelbagai disiplin ilmu, fardhu ain dan juga fardhu kifayah, yang masih
menerangi kita dengan karya-karya agung mereka. Moga Allah SWT merahmati
mereka, dan moga Allah Yang Maha Bijaksana membuka hati kita, untuk mencintai
dan mencari ilmu yang ditinggalkan oleh mereka, agar kita dijauhkan dari
was-was faham ilmu yang disebarkan oleh tamadun moden, agar hati kita boleh merasai kenikmatan ilmu yang sebenar.
...........
Sebagai permulaan
kata, saya memetik tulisan Prof al-Attas dalam bukunya yang bertajuk Risalah
untuk kaum Muslimin
“Memang
benar bahawa kenyataan Ayat-ayat Suci al-Qur’anul-Karim menegaskan iaitu bahawa
alam semesta dan diri insan dan sejarah kesemuanya merupakan bahan ilmu, namun
demikian kita mengatakan bahawa ilmu yang dimaksudkan itu hanyalah sesungguhnya
ilmu yang tiada tersia-sia apabila dapat dia memandang perkaitan yang sedia ada
antara segala perkara yang merujuk kepada ilmu pengenalan dan pengetahuan alam
semesta dan diri insan dan sejarah itu dengan Allah SWT, sumber segala makhluk
dan peristiwa; ilmu yang tiada melihat akan perkaitan yang dimaksudkan itu
sesungguhnya ilmu yang sia-sia belaka.”
…
Aplikasi ilmu itu,
bukan sekadar hasilnya ke arah material semata-mata, tapi adalah untuk hati
yang perlu dibersihkan dahulu oleh ilmu yang dituntut oleh si penuntut. Ilmu
perlu menyentuh hati si penuntut, sebelum dia menyentuh hati insan lain dengan
menggunakan ilmu yang dituntutnya itu. Tapi sekarang, aplikasi ilmu hanya
diutamakan kepada hasil material sahaja, hinggakan faedah ilmu itu adalah
mutlaknya kepada hasil material, faedah ilmu dilihat atas sumbangannya kepada
sesuatu yang bersifat material, seperti teknologi dan yang berkaitan dengannya,
dengan harapan membantu manusia lain. Material diutamakan, kerna pragmatisme
dan naturalisme dijadikan epistemologi "pembelajaran" yang utama.
Sebab itulah, dunia dipenuhi dengan golongan pandai, tetapi kekurangan golongan
yang bijak. Dunia dipenuhi dengan teknologi yang canggih, tapi, alam rosak dan
tercemar, pokok ditebang sesuka hati dan akhirnya makna kemajuan itu difahamkan
dan disebarkan dengan erti yang salah.
Lihat sahaja
golongan moden bilamana mereka memerhati dan mengkaji alam ini, alam telah
dihilangkan makna ruhaninya, sampaikan dilihat, dikaji alam ini sekadar benda,
sekadar material, bersifat seperti mesin, yang dikawal oleh matematik
semata-mata. Akhirnya, Pencipta tidak diakui'nya' (tidak 'dijumpainya') setelah
habis belajarnya, setelah habis pengkajianya. Atau, hatinya tidak bisa dibantu
akan ilmu itu untuk melihat kebenaran, ketika dirinya sibuk mengkaji alam.
Bukankah dalam al-Quran, Allah SWT bersabda
“Kami
akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segala
wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahwa Al Quran
itu adalah benar. Tiadakah cukup bahwa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas
segala sesuatu? (QS Fushshilat : 53).”
Dirinya tidak
tahu, apa hubungan alam ini dengan kalam Allah SWT (al-Quran). Dirinya tidak
tahu bagaimana nak mengharmonikan fardhu ain dengan fardhu kifayah. Dirinya
tidak tahu bagaimana pandangan alam (worldview) hasil ilmu agama boleh
membantu ilmu fardhu kifayah, terutamanya untuk sains yang bersifat idea, di
mana idea itu memerlukan imaginasi, dan juga mungkin intuisi, untuk merungkai
rahsiah alam, untuk mengetahui dan merasai makna ayat ‘Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di
segala wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka
bahwa Al Quran itu adalah benar.’
Allah berfirman
yang bermaksud
“Sesungguhnya
pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada
tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi
orang-orang ulu al-albab; (iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati
Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring,
dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata):
“Wahai Tuhan kami! Tidaklah engkau menjadikan semua ini dengan sia-sia, Maha
Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka” (QS Ali ‘Imran: 20-21).
Siapakah dia
golongan ulu al-albab? Bolehkah ayat diatas dijadikan salah satu ‘methodology’
dalam pengkajian alam mengikut pandangan alam Islam?
………….
Diketahui bahawa
sains yang bersifat teori juga dipengaruhi oleh pandangan alam seseorang
(apabila dia mencuba menafsirkannya), kerna bukankah ilmu itu bukannya bebas
nilai, di mana ilmu itu bisa dipengaruhi oleh kebudayaan sesuatu tamadun? Atau,
adakah dirinya hendak jadikan sains itu bersifat objektif dengan membuang faham
psikologi dalam ilmu sains? Dan juga, bagaimana hendak memahami ilmu sains yang
sebenarnya, andai kata pandangan alam dipengaruhi oleh kebudayaan asing?
Faham ilmu, faham kosmologi, faham alam, faham metafizik, faham psikologi
dalam Islam tidak dikuasainya. Adakah hendak dirinya untuk yakin bahawa ilmu
sains itu adalah neutral, tapi, bukankah Seyyed Hussein Nash pernah menjawab
"seandainya sains itu bebas nilai, mengapa ramai saintis Barat memilih
atheism, sedangkan atheism itu adalah juga sebuah nilai?"
(perkataan
dirinya di sini merujuk kepada penulis)
Perkataan dibawah
ini harus difikirkan kerna untuk mengetahui perbezaan kefahaman sains moden dan
sains suatu saat dahulu.
"How
did Ibn al-Haytham or al-Biruni understand their own scientific works? Was
their optics, mathematics, astronomy, and geology totally distinct from their
metaphysics and spiritual psychology?" - William Chittick
Dirinya telah
dilatih untuk dahagakan material, untuk hasilkan material, yang sebelum itu,
ilmu yang dituntut itu, tidak bisa langsung menyentuh kalbunya, yang mungkin
dahagakan kebahagiaan yang sebenar. Ilmu yang dituntut itu adakah ilmu, atau
sekadar maklumat dikumpul, agar jiwanya senang hidup, dalam sistem kapitalis
moden, suatu hari nanti? Adakah dia telah dikelirukan oleh maklumat, yang
menyamarkan 'dirinya' sebagai ilmu? Dirinya penuh dengan maklumat, yang dia
anggap umpama ilmu, dan hatinya bertambah ego.
Saidina Umar
pernah berkata
“Ilmu
ada tiga tahapan. Jika seseorang memasuki tahap pertama, dia akan sombong. Jika
dia memasuki tahap kedua, ia akan tawadu’ (rendah hati), dan jika memasuki
tahapan ketiga, dia akan merasa dirinya tidak ada apa-apanya.”
………
Sampai bila lagi,
kita hendak melihat alam dikhianati?
Ahli sains Barat mengkaji alam dengan semangatnya, tapi malang sekali,
kerna alam dianggap sekadar material, yang tidak ada makna rohani. Alam seperti
menunjukkan dirinya, agar saintis boleh mengkajinya. Alam menunjukkan
fenomenanya agar alam bisa dikaji, agar alam bisa membantu manusia untuk
mengenal Pencipta. Tapi, malang sekali, ketika dikajinya alam, akhirnya,
konklusi ahli sains itu mengatakan bahawa alam itu terjadi secara kebetulan dan
manusia itu juga dikatakan berevolusi, berasal daripada spesies ‘ganjil’ kepada
spesies manusia. Di mana spesis yang ‘ganjil’ itu, bukannya serupa manusia dan
juga bukannya serupa dengan “ape”, tapi, dikatakan mereka bahawa “ape” dan
manusia mempunyai ancestor yang sama. Pelik sungguh. Kenapa mereka hanya
melihat kemajuan berdasarkan fizikal? Kenapa mereka melihat dan menilai manusia
berdasarkan fizikal semata-mata, sedangkan manusia itu ada makna spritualnya?
Mungkin teori evolusi itu boleh menerangkan proses haiwan dan tumbuhan, tetapi,
mereka telah tafsir teori evolusi itu berdasarkan pandangan alam mereka,
sehingga manusia itu dimasukkan juga dalam proses evolusi haiwan?
Alam mungkin ‘menangis’,
kerna di saat alam ‘mengeluarkan’ ilmu, ilmu itu pula dirosakkan oleh si
pengkaji secular. Tapi, benarkah alam ‘mengeluarkan’ ilmunya, atau sekadar
ilusi permainan minda si pengkaji sahaja, yang menafsir salah akan alam, yang
menafsir salah ilmu alam? Adakah ketika alam ‘mengeluarkan/menunjukkan’
ilmunya, maka ilmu itu ditafsir berdasarkan pandangan alam si pengkaji, yang akhirnya
mereka meyembunyikan kekeliruan falsafah dalam pengkajian mereka dengan hanya
menumpukan dengan makna matematik? Adakah benar alam menunjukkan ilmunya, atau
alam itu sekadar menjawap persoalan si pengkaji di mana si pengkaji tidak bisa
menemukan ilmu yang sebenar? Adakah benar apa yang didapati oleh si pengkaji
ketika alam dikaji adalah ilmu, atau sekadar jawapan yang dianggap ilmu oleh
mereka?
Werner Heisenberg
pernah berkata/tulis
‘what we observe is not nature itself, but
nature exposed to our method of questioning.”
Adakah apa yang
kita dapat dalam pengkajian alam, sekadar jawapan kepada persoalan yang
diutarakan? Maknanya, perlu ‘pembantu’ agar soalan itu diutarakan dengan tepat
dan jawapan kepada soalan itu didapati dengan benar, agar masa tidak sia-sia
dalam pengkajian yang hanya seperti tiada penghujungnya yang dinaikkan semangat
mengkaji dengan keingintahuan(curiosity) yang tidak berpenghujung.
Dalam buku
"Risalah Untuk kaum Muslimin", Prof Syed Naquib al-Attas ada menulis
"...
Islam menganggap semesta alam ini seumpama rencana susunan pelbagai ayat yang
terpamer di hadapan tanggapan nazar akali si penonton, seolah-olah Alam ini
suatu Kitab Agung terbuka yang "berkata-kata" menyatakan ma'nanya ;
dan yang ma'nanya itu difahami oleh para yang empunya hikmah dan ilmu dan
pengertian dan tilikan batin. Oleh itu maka alam ini, seperti satu kitab jua,
mengandung ilmu. dan sebagaimana juga dalam kitab justeru bukanlah ilmu itu
terkandung dalam huruf belaka, atau dalam bunyi selaku bunyi belaka, akan
tetapi dalam ma'na; begitulah dalam alam ini ilmu itu terkandung bukanlah dalam
benda-bendanya selaku benda belaka, akan tetapi dalam ma'nanya."
Juga dalam buku
Mencarik ilusi Menggapai realiti ; Wacana tasawuf, tarekat dan pemikiran kalam
Imam Ahmad al-Sirhindi tulisan Mohd Nasir Mohd Tap, ada menulis
"Maklumat
pancaindera telah diragui sejak dari awal lagi kerana ia sering kali menyalahi
kenyataan hakiki sesuatu objek. Ini bererti pengetahuan inderawi yang menjadi
asas logik induksi hanyalah bersifat sangkaan yang perlu kepada sandaran hukum
yang pasti. Alam yang dicerapi ini hanyalah sebuah kezahiran/fenomena bagi
hakikat objektif yang tidak dapat kita ketahui secara muktamad. Justeru tiada
teori saintifik yang muktamad dapat merumuskan kezahiran alam tersebut."
Menghairankan,
bagaimana Barat telah mencuba gunakan sains untuk menilai kehidupannya,
sedangkan, bukankah sains itu sekadar alat bagi kehidupan, bukannya alat untuk
menilai kehidupan? Bagaimana ilmu sains digunakan untuk menilai kehidupan,
sedangkan ilmu itu seperti infinity, yang tiada kesudahannya? Bagaimana sains
boleh menjawap persoalan asas manusia (Lagi menghairankan, bagaimana mereka nak
jadikan sains sebagai alat menilai kehidupan, sedangkan peranan Pencipta dalam
alam ini ditolaknya? Bagaimana sains nak digunakan sebagai alat menilai
kehidupan, sedangkan Pencipta itu dianggap tiada dalam sains? Apabila
diletakkan Pencipta dalam sains, dianggapnya pula tidak bersifat saintifik.
Pelik sungguh. Adakah mereka menganggap salah satu makna saintifik itu adalah
menghilangkan peranan Pencipta dalam proses penerangan kejadian alam? Adakah
makna saintifik itu telah disempitkan kerna hasil revolusi sains moden? Adakah
mereka menganggap, mereka mampu menerangkan asal usul alam ini, tujuan
kehidupan manusia, tanpa melibatkan Pencipta?
"Modern
science is a metaphysical system that asserts that man unaided by spiritual
agencies or divine guidance is singlehandedly capable of understanding and
grasping the laws that govern man an the universe."
Chittick
Lagi menyedihkan
lagi, cerdik pandai Muslim juga ada terpengaruh dengan falsafah seperti ini.
Adakah golongan cerdik pandai Muslim tidak tahu bagaimana ahli Sufi menerangkan
proses kejadian alam ini (faham alam sufi)? Adakah mereka tidak tahu bagaimana
ahli kalam gunakan akalnya dibantu oleh wahyu untuk menerangkan alam ini, agar
teori yang dihasilkan tidak tersimpang dari worldview Islam (pandangan alam
Islam)? Adakah mereka dipengaruhi dengan epistemology dan methodology pengkajian
Barat mengenai alam ini?
"Islamic
science and philosophy have always found coherent expression within a basic
metaphysical structure formulated according to the tradition of sufism and
founded upon the aothority of revelation, Tradition, sound reason, experience
and intuition." - Prof al-Attas.
Ahli ilmuwan
Barat, misalnya, mereka ingin tahu hakikat "masa", mereka ingin tahu
apa itu "masa". Dalam buku popular Stephen Hawking (The Brief History
of Time), dia menulis, bahawa andai kata General relativity itu 'digabungkan'
dengan Quantum mekanik (uncertainty principle of Quantum Mechanic), maka ruang
dan masa itu akan menjadi finite, atau ruang dan masa itu tiada permulaan dan
juga tiada pengakhiran. Dan, dia menulis juga, andai kata masa itu finite, andai
kata masa itu tiada permulaan dan tiada pula pengakhiran, maka apa
peranan Pencipta? Persoalannya sekarang, kenapa dia nak letak Pencipta
dalam kefahaman masa manusia? Adakah dia, yang digelar genius
itu, menganggap Pencipta itu sama dengan makhluk-Nya, sama dengan
manusia, yang dikawal oleh masa? Inilah hasilnya, apabila kaji alam tidak
dibantu dengan wahyu, tidak dibantu dengan pandangan alam yang sebenarnya,
tidak dibantu dengan ilmu yang ditinggalkan oleh ilmuwan Islam zaman Tamadun
Emas Islam dahulu (bagi umat islam). Sebagai seorang yang beragama, bukankah
kita boleh menolak pendapat Hawking itu? Bukankah Pencipta itu berdiri tanpa
memerlukan tempat untuk berdiri? Bukankah Pencipta itu berdiri dengan
sendirinya? Dan bukankah Islam mengajar bahawa Pencipta itu iaitu Allah SWT,
tidak sama dengan makhluk-nya? Adakah umat Islam nak ikut cara ini untuk
memahami alam? Adakah umat Islam nak jadi genius seperti dia, adakah umat islam
mahu menjadi golongan yang digelar "kejahilan yang berilmu'?
Mereka juga
katakan bahawa masa itu ilusi. Adakah suatu hari nanti dan juga mungkin sudah
ada, mereka akan katakan pula bahawa seandainya masa itu ilusi, maknanya
Pencipta itu tidak ada, Pencipta itu sekadar ilusi juga? Adakah mereka akan
menganggap, seandainya masa itu ilusi maka semua yang ada di dunia ini juga
ilusi, dan akhirnya mereka menganggap pula bahawa Pencipta juga ilusi? Mungkin
mereka perlu mempelajari erti 'masa' dalam pandangan Ibnu Arabi (Ibn
al-'Arabi's concept of time, artikel oleh Gerhard Bowering, dan mungkin juga
artikel yang ditulis oleh ilmuwan yang lain).
(Perlu diingat di
sini, saya bukannya bermaksud bahawa General relativity dan Quantum mechanic
itu salah, yang salah adalah tafsiran (hasil) ke atas teori tersebut. Apabila
Ilmuwan barat yang anti agama tafsir sains, maka mereka akan tafsir sains itu
berdasarkan pandangan alam mereka, inilah yang perlu dinilai oleh ilmuwan
Islam, bukan sekadar taqlid membabi buta.)
Prof al-Attas,
dalam artikelnya yang bertajuk Tinjauan Ringkas Peri Ilmu dan Pandangan Alam
ada menulis
“Falsafah moden
telah mengambil peranan pentafsir sains, dan menyusunaturkan pelbagai pendapat
yang dihasilkan oleh sains tabii dan sains social sebagai suatu pandangan alam.
Pentafsiran itu pula, mengikut gilirannya bergantung pada arah yang akan
diambil oleh sains dalam kajiannya terhadap alam tabii. Maka pentafsiran
tentang kenyataan-kenyataan serta kesimpulan-kesimpulan am sains, dan arah yang
dituju oleh sains mengikut garis-garis yang ditunjukkan oleh pentafsiran itulah
yang mesti dikaji dengan teliti dan dinilai kesahihannya, sebab dia
mengemukakan kepada kita kini permasalahan paling mendalam mempengaruhi aliran
sejarah keagamaan dan pemikiran kita.”
Betapa pentingnya,
pandangan alam Islam, agar alam ini bisa dikaji berdasarkannya, dan bukannya
mengkaji alam ini dengan menganggap alam ini sekadar benda yang tiada
hubungannya dengan kalam Allah. Moga, kita diberi dan ditambahkan ilmu mengenai
pandangan alam Islam, agar falsafah sains yang difahami oleh ilmuwan Islam dahulu
tidak hilang begitu sahaja, tidak hilang diganti dengan fahaman naturalism,
positivism dan materialism Barat, yang menganggap alam ini sekadar material.
Moga Allah memberi kita hidayah, agar hidup tidak dipengaruhi dengan fahaman
yang asing yang bertentangan dengan pandangan alam Islam, dan juga, moga diri
kita tidak disibukkan dengan perkara yang sia-sia, yang hanya sekadar untuk
menambahkan ego dan juga populariti. Kami berlindung kepada Allah, daripada
kejahatan syaitan, kejahatan manusia, dan juga kejahatan diri kami sendiri.
"The
worldview of Islam is the vision of reality and truth that reveals to the
Muslim mind what existence is all about. It is a metaphysical survey of the
visible as well as the invisible world, including the perspective of life as a
whole. In this holistic perspective of life, the dunya aspect of life is
thoroughly integrated into the akhirah-aspect of life, and in which the akhirah
aspect of life has ultimate and final significance." - Prof
al-Attas.
Namun demikian,
saya faham, bahawa bukan semua insan minat akan tafsiran sains mahupun sains
dan falsafah sains, kerna nak cari kebenaran bukan hanya satu jalan sahaja, dan
ada juga insan yang mengenal Penciptanya bukan daripada sains (fizik, biologi,
kimia, etc.) tapi daripada ilmu lain. Bukanlah sains itu ilmu tertinggi dalam hierarki
ilmu, sedangkan ada lagi tinggi daripada ilmu sains, dan bukan juga sains itu
diwajibkan untuk semua umat Islam. Dan sains itu sendiri bukan sekadar hanya
idea sahaja, kerna sains itu ada tiga, sains sebagai applikasi, sains sebagai
penyelidikan dan sains sebagai idea. Tiga-tiganya penting, tapi, jarang ada
manusia yang kuasai ketiga-tiganya, sedangkan bukankah ahli fizik terbahagi
kepada dua, iaitu ahli fizik teori dan juga ahli fizik amali/eksperimen (theoretical
physicist and experimental physicist). Dan jarang ada ahli fizik moden kuasai
kedua-duanya.
Dan, marilah kita
sama-sama menghormati satu sama lain, walaupun minat erti sains yang berbeza,
bukannya ego menguasai diri dan mengatakan bidang sains yang diceburinyalah
yang suci sekali, dan merendahkan bahagian sains yang lain, dan memandang
rendah mereka yang berlainan bidang darinya dengan mengatakan bahawa bidangnya
lah yang boleh memajukan ummah seperti mana seorang ahli sains memandang rendah
seorang ahli sastera, yang menganggap sastera itu tiada sumbangan material.
Seperti mana juga mereka yang berilmu agama memandang rendah dengan ahli sains
yang jahil, seperti mana juga ahli sains yang tinggi ilmu sainsnya memandang
rendah mereka yang hebat agama tetapi rendah ilmu sainsnya. Perlu diingat, apa
yang berlaku sekarang adalah hasil secularism, dan hasil fahaman capitalism.
Sebab itu jarang ada ilmuwan yang tahu bagaimana nak gunakan ilmu fardhu ainya,
untuk membantu dia dalam kajian alamnya (teori sains), jarang ilmuwan yang tahu
bagaimana dan apa maksudnya apabila dikatakan bahawa al-Quran itu sumber itu
untuk semua ilmu, termasuk ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah.
Marilah kita
sama-sama belajar untuk membaiki diri, mereka yang jahil agama, belajar agama,
mereka yang hebat agama, marilah belajar sains dan mungkin juga ilmu yang lain,
agar, dengan sikap seperti itu, anak muda melihat persekitaran seperti itu, dan
dengan izin Allah, mudah-mudahan suatu hari nanti lahirnya ilmuwan Islam dan
bukan sekadar ilmuwan yang beragama Islam.
Marilah kita mula
dari diri kita dahulu, kerna bukan semua insan dilahirkan di persekitaran yang
bagus, maka kitalah yang menunjukkan contoh yang baik, bukan kerna ego,
masing-masing hanya tahu membandingkan siapa yang suci, dan siapa yang kurang
suci. Marilah belajar sedikit demi sedikit dan kekalkan persekitaran yang
cintakan ilmu pengetahuan, agar lahirnya nanti anak muda yang dahagakan ilmu
agama dan ilmu dunia, agar kita boleh membawa kemajuan manusia kea rah yang
lebih baik dari hari ini.
Moga suatu hari
nanti, lahirnya seorang ilmuwan, yang membawa ilmu yang sebenarnya seperti
hujjatul Islam Imam al-Ghazali, untuk memerangi ilmu palsu zaman ini, seperti
mana Imam al-Ghazali melaksanakan amanahnya suatu ketika dahulu. Moga di
saat itu, kita diberi petunjuk, untuk melihat kebenaran, agar diri tidak
menjadi sia-sia. Moga kita diberi hikmah agar tidak salah dalam menilai. Moga
diri kita dipenuhi adab, moga kita dibukakan hati, agar diri sedar akan tempat
yang benar, agar diri mahu belajar dan melatih diri untuk adab terhadap diri
sendiri, masyarakat, bahasa, alam dan juga ilmu.
Semoga Allah
menjauhkan diri kita daripada perasaan dengki, supaya kita bisa menilai baik
dan buruk, agar bisa menilai apa itu ilmu dan apa itu maklumat, ilmu mana yang
penting dan maklumat mana yang dikelirukan sebagai ilmu. Semoga hati kita
dijauhkan daripada perasaan ego dan dengki, supaya hati kita sedar akan
kedudukan kita, supaya ilmu yang sebenar boleh masuk dan menyentuh hati si
penuntut ilmu.
Sebagai penutup,
saya mengambil kata Imam al-Ghazali.
"O
youth, how many night have you remained awake repeating science and poring over
books and have denied yourself sleep. I do not know what the purpose of it was.
If it was attaining worldly ends and securing its vanities and acquiring its
dignities and surpassing your contemporaries and such like, woe to you and
again woe."
Dimana rujukannya
adalah daripada
al-Ghazali, Ayyuha
al-Walad, trans. G. H. Scherer, O Disciple -Beirut : American Press, 1932-, 57.
(dipetik oleh Adi Setia di dalam tulisannya yang bertajuk "Kalam Jadid,
Islamization and the worldview of Islam: Operationalizing the Neo-Ghazalian,
Attasian Vision")
Adakah umat Islam
mengkaji alam ini untuk 'melihat' kebenaran atau untuk 'mencari' kebenaran?
Atau untuk tujuan lain? Adakah ayat di atas sesuai atau tidak sesuai untuk
zaman ini? Adakah ayat itu perlu difahami berdasarkan era 'moden' ini, atau era
'moden' ini perlu mengikuti nasihat kata itu?
(Diri ini baru sedar,
betapa bergunanya ilmu agama untuk membantu memahami kekeliruan ilmu sebaran
tamadun Barat, diri ini baru sedar, betapa faedahnya mempelajari ilmu agama,
agar sains itu dilihat daripada kaca mata pandangan alam Islam (worldview of
Islam), tapi, diri rasa dah terlambat untuk................ ............saya
tak nak ada insan lain ikut cara saya dalam memahami alam ini, kerna, seorang
yang pandai, belajar melalui pengalaman, tapi, seorang yang bijak pula, belajar
daripada sejarah. )
Einstein pernah berkata...
"The
only thing that interferes with my learning is my education".
Saya faham apa
yang dimaksudkan dengan kata itu, tapi, saya kurang bersetuju kerna,
adakalanya, ada masanya, manusia perlu sesuatu untuk kacau jadual akalnya, agar
dia ada masa untuk melihat dunia, agar dia ada masa untuk menyusun maklumat
yang ada di dalam akalnya, agar maklumat itu bisa dia gabungkan untuk dia
memahaminya lagi mendalam. Walaupun, disibukkan dengan sistem kapitalisme,
tapi, ada masanya akal boleh dilatih untuk melihat apa yang dimaksudkan oleh
seorang penulis, berdasarkan pemerhatian, bukan sekadar berdasarkan pembacaan
semata-mata, kerna mata boleh digunakan untuk memerhati walaupun badan malas
untuk bergerak. Tapi, ramai manusia abaikan perkara yang dia minati, kerna
permainan 'amanahnya' yang dikelirukan dengan tanggungjawap dirinya untuk
menuntut ilmu dalam sistem pendidikan fahaman moden, mungkin sebab itu Einstein
berkata seperti itu.
Ulasan
Catat Ulasan